Досвід роботи

Використання інформаційних технологій на уроках
математики та інформатики

«Далеко не кожному призначено винайти порох,
але майстром у своїй праці повинен стати кожний»
Генрі Форд

У сучасному світі мабуть немає галузі, де б не використовувався комп’ютер, і освітня галузь не є виключенням. Інтерес до вивчення предмету багато в чому залежить від того, як проходять уроки. Застосування комп'ютерної техніки дозволяє зробити урок нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст знаннями з інших наочних областей, що перетворюють математику з об'єкту вивчення в засіб отримання нових знань.
Ефективність застосування нових інформаційних технологій на уроках математики обумовлена наступними факторами:
1)  різноманітність форм представлення інформації;
2)  висока ступінь наочності;
3) можливість моделювання за допомогою комп’ютера різноманітних об’єктів і процесів;
4) звільнення від рутинної роботи, що відвертає увагу від засвоєння основного змісту;
5) можливість організації колективної та індивідуальної дослідницької роботи;
6) можливість диференціювати роботу учнів у залежності від рівня підготовки, пізнавальних інтересів та ін.; використовуючи сучасні інформаційні технології;
7) можливість організувати комп’ютерний оперативний контроль і допомогу з боку вчителя;
8) можливості комп’ютера дозволяють учневі активно брати участь у процесі пізнання.
Сьогодні, на мою думку, учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Я впевнений, що мозок дитини налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.
Уже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше мені важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, я отримав можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Головним своїм завданням вважаю, навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. У своїй роботі організовую процес навчання так, щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
У своїй роботі я поєдную традиційні методи навчання та сучасні інформаційні технології, у тому числі й комп'ютерні. Я переконаний, що використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп’ютер разом з тим є для учня рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для мене як учителя математики допомагає їм краще оцінити здібності і знання учня, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Найдоступнішими і самими поширеними технологіями є застосування табличного процесора MS Excel, програми для створення презентацій Microsoft Power Point, пакета динамічної геометрії DG, контрольно-діагностичної системи Test-W. Кожен елемент із зазначеного переліку  програмних засобів є достатньо досконалим у своєму роді. Переконаний, що використовуючи їх на уроці по черзі або разом, можна значною мірою підвищити ефективність навчально-виховного процесу.
Оскільки, програма для створення презентацій Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і може бути застосованою у будь-якому класі на уроці будь-якого типу, то головним своїм завданням вважаю – найефективнішу підготовку та використання презентацій на таких етапах вивчення математики:
 ·  уроки-лекції для пояснення нової теми, де учні не тільки слухають, продивляються інформацію на екранах, конспектують, а й відповідають на запитання, розв’язують задачі за наведеним зразком;
  ·     для контролю набутих теоретичних знань: на екрані містяться запитання з наступною появою правильної відповіді для самоконтролю;
  ·    для виконання тестових завдань з наступною появою правильної відповіді після його виконання;
  ·     для проведення усного рахунку;
  ·     інтегровані уроки математики з іншими предметами;
  ·     уроки-подорожі та інше.
Систематичне використання комп’ютерних презентацій на уроках знімає актуальне питання наочності з математики. Більше того, постає інше питання – чи варто витрачати невеликі шкільні ресурси для придбання наочності, зокрема традиційних таблиць, плакатів тощо, якщо можна подати їх у вигляді презентації.
Цілі та завдання використання ІКТ
Цілі використання комп'ютера на уроках математики наступні: розвиток міжпредметних зв'язків математики та інформатики; формування комп'ютерної грамотності, розвиток самостійної роботи учнів на уроці; реалізація індивідуального, особистісно-орієнтованого підходу.

Мої завдання як вчителя математики наступні:
§     забезпечити фундаментальну математичну підготовку дітей;
§ формувати інформаційну та методичну культуру, творчий стиль діяльності учнів;
§ підготувати учнів використовувати інформаційні технології та інші інформаційні структури.
Форми використання ІКТ
У процесі викладання математики, інформаційні технології я використовую в різних формах. Використовувані мною напрямки можна представити у вигляді таких основних блоків:
1)       мультимедійні презентації уроків;
2)       контрольна перевірка знань;
3)       підготовка до ЗНО та ДПА;
4)       позаурочні заходи.
Мій досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій на навчальних заняттях з математики сприяє активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, швидкому та ефективному засвоєнню ними навчального матеріалу, формуванню ключових компетенцій школяра.
Переваги використання ІКТ:
·        індивідуалізація навчання;
·        інтенсифікація самостійної роботи учнів;
·        зростання обсягу виконаних за урок завдань;
·        розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
· підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту.
Позаурочна діяльність
Впроваджуючи  інформаційні технології на уроках математики, я досягнув певних результатів: мої учні є переможцями шкільних позакласних заходах (в рамках тижня математики), районних олімпіадах, щорічно беруть участь у міжнародних математичному та інформатичному конкурсах "Кенгуру" та «Бобер», як результат у 2015 році – І місце у районному етапі МАН.
Вважаю, що у відповідності з поставленими цілями, ІКТ повинні допомогти учневі отримати більш якісні знання, які необхідні для успішної здачі ЗНО, ДПА.
Оскільки метою ІКТ є надання допомоги учням в оволодінні певними прийомами обробки інформації, у формуванні вмінь робити логічні висновки, приймати обґрунтовані рішення, давати оцінку розумовому процесу, спрямованому на результат, то головним своїм завданням вважаю:
·  формування ключових компетенцій учнів у процесі навчання та у позаурочній діяльності;
·        підвищення мотивації до навчання;
· оволодіння комп'ютерної грамотності учнями, підвищення рівня комп'ютерної грамотності у вчителя;
·        організація самостійної та дослідницької діяльності учнів;
·        створення власного банку навчальних і методичних матеріалів, готових до використання у навчально-виховному процесі.
·        розвиток просторового мислення, пізнавальних здібностей учнів;
·        естетична привабливість уроків.
Накопичений мною досвід, частково відбитий у цій роботі, показує, що застосування інформаційних технологій на уроках і в позаурочній діяльності розширює можливості творчості як вчителя, так і учнів, підвищує інтерес до предмета, стимулює освоєння учнями досить серйозних тем з математики, що, у підсумку , веде до інтенсифікації процесу навчання.

Немає коментарів:

Дописати коментар