Використання інформаційних технологій на уроках
математики та інформатики
«Далеко не кожному призначено
винайти порох,
але майстром у своїй праці повинен
стати кожний»
Генрі
Форд
У сучасному світі мабуть немає галузі, де б не використовувався комп’ютер, і
освітня галузь не є виключенням. Інтерес до вивчення предмету багато в чому
залежить від того, як проходять уроки. Застосування комп'ютерної техніки
дозволяє зробити урок нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст
знаннями з інших наочних областей, що перетворюють математику з об'єкту
вивчення в засіб отримання нових знань.
Ефективність застосування нових інформаційних технологій на уроках
математики обумовлена наступними факторами:
1) різноманітність форм представлення інформації;
2) висока ступінь наочності;
3) можливість моделювання за допомогою комп’ютера різноманітних
об’єктів і процесів;
4) звільнення від рутинної роботи, що відвертає увагу від засвоєння
основного змісту;
5) можливість організації колективної та індивідуальної дослідницької
роботи;
6) можливість диференціювати роботу учнів у залежності від рівня
підготовки, пізнавальних інтересів та ін.; використовуючи сучасні інформаційні
технології;
7) можливість організувати комп’ютерний оперативний контроль і
допомогу з боку вчителя;
8) можливості комп’ютера дозволяють учневі активно брати участь у
процесі пізнання.
Сьогодні, на мою думку, учитель повинен вносити в навчальний
процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Я впевнений, що мозок дитини налаштований на отримання знань у
формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за
допомогою медіа засобів.
Уже
давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше мені важко було знайти індивідуальний
підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і
онлайнових засобів, я отримав можливість подавати нову інформацію
таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Головним своїм завданням вважаю, навчити кожну дитину за короткий проміжок
часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності
величезні масиви інформації. У своїй роботі організовую процес навчання так,
щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди
своєї праці і міг їх оцінити.
У своїй роботі я поєдную традиційні методи навчання та сучасні інформаційні
технології, у тому числі й комп'ютерні. Я переконаний, що використання
комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим
та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги,
калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і
самі різні ігри, сучасний комп’ютер разом з тим є для учня рівноправним
партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, якого йому так
часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для
мене як учителя математики допомагає їм краще оцінити здібності і знання учня,
зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Найдоступнішими і самими поширеними технологіями є застосування табличного
процесора MS Excel, програми для створення презентацій Microsoft Power Point, пакета динамічної геометрії DG, контрольно-діагностичної системи Test-W. Кожен
елемент із зазначеного переліку програмних засобів є достатньо досконалим
у своєму роді. Переконаний,
що використовуючи їх на уроці по черзі або разом, можна значною мірою підвищити
ефективність навчально-виховного процесу.
Оскільки, програма для створення презентацій Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і може бути застосованою
у будь-якому класі на уроці будь-якого типу, то головним своїм завданням вважаю
– найефективнішу підготовку та використання презентацій на таких етапах
вивчення математики:
· уроки-лекції для пояснення нової теми,
де учні не тільки слухають, продивляються інформацію на екранах, конспектують,
а й відповідають на запитання, розв’язують задачі за наведеним зразком;
·
для контролю набутих теоретичних знань:
на екрані містяться запитання з наступною появою правильної відповіді для
самоконтролю;
· для виконання тестових завдань з
наступною появою правильної відповіді після його виконання;
·
для проведення усного рахунку;
·
інтегровані уроки математики з іншими
предметами;
·
уроки-подорожі та інше.
Систематичне
використання комп’ютерних презентацій на уроках знімає актуальне питання
наочності з математики. Більше того, постає інше питання – чи варто витрачати
невеликі шкільні ресурси для придбання наочності, зокрема традиційних таблиць,
плакатів тощо, якщо можна подати їх у вигляді презентації.
Цілі
та завдання використання ІКТ
Цілі використання комп'ютера на уроках математики наступні: розвиток міжпредметних
зв'язків математики та інформатики; формування комп'ютерної грамотності,
розвиток самостійної роботи учнів на уроці; реалізація індивідуального,
особистісно-орієнтованого підходу.
Мої завдання як вчителя
математики наступні:
§ забезпечити фундаментальну математичну підготовку дітей;
§ формувати інформаційну та методичну культуру,
творчий стиль діяльності
учнів;
§ підготувати учнів використовувати інформаційні технології та інші інформаційні структури.
Форми
використання ІКТ
У процесі викладання математики, інформаційні технології я використовую в різних формах. Використовувані мною напрямки можна
представити у вигляді таких основних блоків:
1) мультимедійні
презентації уроків;
2) контрольна перевірка знань;
3) підготовка
до ЗНО та ДПА;
4) позаурочні заходи.
Мій досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій на
навчальних заняттях з математики сприяє активізації навчально-пізнавальної
діяльності учнів, швидкому та ефективному засвоєнню ними навчального матеріалу,
формуванню ключових компетенцій школяра.
Переваги використання ІКТ:
·
індивідуалізація
навчання;
·
інтенсифікація
самостійної роботи учнів;
·
зростання
обсягу виконаних за
урок завдань;
·
розширення
інформаційних потоків при використанні Internet;
· підвищення
мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи,
можливості включення ігрового моменту.
Позаурочна
діяльність
Впроваджуючи інформаційні технології
на уроках математики, я досягнув певних результатів: мої
учні є переможцями шкільних
позакласних заходах (в рамках тижня математики),
районних олімпіадах, щорічно беруть участь у міжнародних математичному та інформатичному конкурсах "Кенгуру" та «Бобер», як результат у 2015 році – І місце у
районному етапі МАН.
Вважаю, що у відповідності з поставленими цілями, ІКТ повинні допомогти
учневі отримати більш якісні знання, які необхідні для успішної здачі ЗНО, ДПА.
Оскільки метою ІКТ є надання допомоги учням в оволодінні певними прийомами
обробки інформації, у формуванні вмінь робити логічні висновки, приймати
обґрунтовані рішення, давати оцінку розумовому процесу, спрямованому на
результат, то головним своїм завданням вважаю:
· формування ключових компетенцій учнів у
процесі навчання та у позаурочній діяльності;
·
підвищення мотивації до навчання;
· оволодіння комп'ютерної грамотності
учнями, підвищення рівня комп'ютерної грамотності у вчителя;
·
організація самостійної та дослідницької
діяльності учнів;
·
створення власного банку навчальних і
методичних матеріалів, готових до використання у навчально-виховному процесі.
·
розвиток просторового мислення,
пізнавальних здібностей учнів;
·
естетична привабливість уроків.
Накопичений мною досвід, частково відбитий у цій роботі, показує, що
застосування інформаційних технологій на уроках і в позаурочній діяльності
розширює можливості творчості як вчителя, так і учнів, підвищує інтерес до предмета,
стимулює освоєння учнями досить серйозних тем з математики, що, у підсумку ,
веде до інтенсифікації процесу навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар